Voka KvK – Vlaams-Brabant wil kloof arbeidsmarkt verkleinen met regionale Talentenmarkt in Leuven

Aanstaande vrijdag (3 juni 2022) organiseert Voka – KvK Vlaams-Brabant een Talentenmarkt in Leuven. Een initiatief waarmee het de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd wil bieden. Insteek: relevante partners zoals onderwijsinstellingen en werkgevers met elkaar in contact te brengen. “Op lokaal niveau zijn scholen en bedrijven niet voldoende op de hoogte van elkaars noden”, aldus Kris Claes , gedelegeerd bestuurder bij Voka – KvK Vlaams-Brabant.

Begin dit jaar tekende VDAB al een piek op wat betreft openstaande vacatures in Vlaams-Brabant. Om de kloof tussen werkgever en -nemer te dichten, ontwikkelde Voka – KvK Vlaams-Brabant een zogenaamde Talentenmarkt. Niet toevallig strijkt de organisatie aanstaande vrijdag neer in Leuven. Specifiek voor het arrondissement Leuven steeg sinds april 2021 het aantal vacatures met meer dan 60%, terwijl het aantal werkzoekende in diezelfde periode afklopte op minstens 12%. Voka – KvK Vlaams-Brabant zal in de toekomst ook in andere regio’s een Talentenmarkt organiseren. Zo richtte ze recent nog haar pijlen op regio Hageland met een Talentenmarkt in Tienen en Diest.

Interactie stimuleren

“Er is al langer sprake van een krapte op de arbeidsmarkt, maar als we niet ingrijpen dreigen we te evolueren naar een situatie waar het aanbod nihil is. Ondertussen zit meer dan 50% van de werkzoekende al langer dan een jaar zonder job. Terwijl bijvoorbeeld in de stad Leuven het aantal vacatures met 73% toenam in vergelijking met vorig jaar”, duidt Steve Vanhorebeek, Adviseur Arbeidsmarkt en Onderwijs bij Voka – KvK Vlaams-Brabant. “Bedrijven, secundaire scholen, hoger onderwijs, volwassenonderwijs, arbeidsbemiddelaars, organisaties uit de sociale economie en lokale besturen hebben elkaar nodig in deze kwestie. Momenteel is de interactie tussen hen ondermaats. Met onze Talentenmarkt creëren we een platform waar alle relevante partijen elkaar en hun noden beter leren kennen”, aldus Vanhorebeek

Talent behouden

De Talentenmarkt kadert in Voka’s Plan Samen Groeien waarmee de organisatie streeft naar een minimum van 2% groei om de welvaart in Vlaanderen te behouden. Een flexibele arbeidsmarkt met oog voor inclusie is daarbij noodzakelijk, meent Kris Claes, gedelegeerd bestuurder bij Voka – KvK Vlaams-Brabant. “We zullen op alle niveaus moeten samenwerken om de kloof op de arbeidsmarkt te dichten. Naast de Talentenmarkt bieden we met Welt een gratis traject aan waarbij we bedrijven persoonlijk ondersteunen om deze uitdagingen aan te pakken. Aan de hand van inzichten en advies op maat over hun personeels- en opleidingsbeleid komen er vaak nieuwe en welgekomen opportuniteiten uit de bus”, besluit Claes.

Steve Vanhorebeek

Adviseur Arbeidsmarkt & Onderwijs, Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant