Voka - KvK Vlaams-Brabant en Metropolitan tevreden over voorstel herinrichting van Ring rond Brussel

Oproep aan betrokken instanties om dit najaar positief te adviseren tijdens adviesronde

Voka - KvK Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan reageren tevreden op het voorstel voor de herinrichting van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel dat minister Lydia Peeters vandaag presenteerde. De werknemersorganisaties roepen de Vlaamse en Brusselse regering en de andere adviserende instanties, op om dit najaar positief te adviseren. “Wij pleiten al lang voor beslissingen die tot actie leiden rond de Ring en zijn daarom blij dat er nu een voorstel is dat duidelijk maakt waar we voor staan. De plannen slepen al heel lang aan. Het bedrijfsleven in de noordrand van Brussel snakt naar betere bereikbaarheid en dus is het hoog tijd om knopen door te hakken”, aldus Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka - KvK Vlaams-Brabant.

De vlottere toegankelijkheid van en naar de Ring en een verhoogde veiligheid is voor Voka – KvK Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan van primordiaal belang. Dankzij de werken aan noordelijke deel van de Ring tussen de verkeerswisselaars van Groot-Bijgaarden en Sint-Stevens-Woluwe, zullen werknemers vanuit Vlaams-Brabant gemakkelijker van en naar de hoofdstad kunnen pendelen. Maar ook voor de goederenstroom en de bereikbaarheid van klanten en leveranciers is dit een grote stap vooruit. Ook zorgt dit op termijn voor minder congestie en een leefbaardere, veiligere en vlottere Ring. ​ ​

Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant: “We roepen de adviserende instanties op om de plannen zoals voorgesteld in het dossier dit najaar goed te keuren en zo ervoor te zorgen dat bedrijven in de noordrand beter bereikbaar zijn en de economische schade door de congestie op de Brusselse Ring krimpt. Een betere bereikbaarheid, die er ook moet komen met voldoende flankerende ingrepen voor ander verkeer, is cruciaal voor bedrijven om werknemers aan boord te krijgen en te houden. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt kan een nieuwe Ring een groot verschil maken in het vinden van de juiste profielen en de arbeidsmobiliteit bevorderen."

Voka - KvK Vlaams-Brabant en Voka Metropolitan benadrukken dan ook dat er zo snel mogelijk een positief advies moet komen, om daarna met het GRUP van start te gaan.