Voka-KvK Vlaams-Brabant brengt 70 Vlaams-Brabantse ondernemers samen rond de metaverse

7B719A6E-5C6F-4C08-813B-E2A553572462.jpeg

Is de metaverse een hype en een ver-van-ons-bed-show of moeten Vlaams-Brabantse bedrijven al aanwezig zijn in deze virtuele wereld? Op die vraag lieten Patrick Viaene, Microsoft 365 BG Lead bij Microsoft en marketeer en Nerdlander Jeroen Baert hun licht schijnen tijdens een exclusief event bij Living Tomorrow, georganiseerd door Voka-KvK Vlaams-Brabant en Smart Hub Vlaams-Brabant. Ondernemers kregen ook de mogelijkheid om cases van Vlaams-Brabantse bedrijven die al in de metaverse aanwezig zijn te leren kennen op de Metamarkt.

Zorgen dat ondernemingen meer feeling krijgen met de metaverse. Dat was de bedoeling van het evenement, georganiseerd door Voka-KvK Vlaams-Brabant met de steun van Smart Hub Vlaams-Brabant.

“Het is onze rol als Voka KvK Vlaams-Brabant om ondernemers te sensibiliseren over opkomende technologieën en innovaties. Zo kunnen ze de relevantie ervan, voor zichzelf als onderneming, gaan bepalen. Metaverse is zo’n innovatie waarbij het wat moeilijker ligt. De vraag is hier eerder in hoeverre het relevant is om zo te kunnen bepalen of ze er al dan niet mee aan de slag willen. Voorbereiding is key.” ​ Sofie Bockaert, Directeur Ledenrelaties en Marketing bij Voka-KvK Vlaams-Brabant

Ook het legale aspect van metaverse kwam aan bod via Bram Dejans van Gevers. 

Op de Metamarkt 

Een wereld voor jongeren in de metaverse gebouwd door Mapshot voor Kom op Tegen Kanker, of een digital twin van een productiebedrijf in de metaverse ontworpen door Siemens. Het klinkt misschien futuristisch, maar beide bestaan al. Ook Celestial Group en Cybernetic Walrus mochten hun producten in de metaverse komen voorstellen tijdens het allereerste metaverse-event van Voka-KvK Vlaams-Brabant. 

“De jonge generatie consumeert entertainment helemaal anders. Hierdoor zijn ze niet meer bereikbaar via traditionele kanalen zoals TV, radio en kranten. Momenteel bestaat de typische strategie om ze te bereiken uit social media en voornamelijk TikTok video's. Maar dat is niet voldoende. Gaming en de metaverse zorgen voor een extra kanaal in je marketing & communicatie strategie. Evenementen zoals deze van Voka-KvK Vlaams-Brabant zijn cruciaal om hier meer bewustzijn rond te creëren. Met name de metaverse is nog een vaak verkeerd begrepen begrip waarvan de impact ook zwaar wordt onderschat. Het is geen fluffy futuristisch speeltje van Mark Zuckerberg voor binnen enkele decennia. Het is reeds vandaag relevant!” Stephan Celis, founder van Mapshot

Siemens kwam een digital twin voorstellen in de metaverse. Volgens hen heeft de industriële metaverse zeker een toekomst. ​ 

“Een industrial metaverse ligt binnen handbereik en is een logisch verder bouwen op het concept Digital Twin, inzetbaar voor organisaties van alle groottes. Onze raad luidt dus: start met stap 1, maak een Digital Twin van je product of je productie.” Bart Demaegdt, Digitalization Technology Manager bij Siemens

To be or not to be … in the metaverse 

De voordelen van metaverse voor bedrijven zijn er zeker. Het maakt nieuwe manieren van samenwerken mogelijk en het zorgt voor digitale visibiliteit, indien je als bedrijf een meerwaarde kan betekenen door in de metaverse aanwezig te zijn. 

“De metaverse laat nieuwe manieren van samenwerken toe. Deze kunnen zorgen voor een verhoging van de productiviteit en/of kostenverlaging. Omdat je fysiek niet bij elkaar moet komen bereik je mensen die je anders misschien niet zou bereiken of waar je anders niet direct mee in contact zou komen.” ​ Patrick Viaene, Microsoft 365 BG Lead bij Microsoft 
“Onze wereld wordt digitaler, onze klanten worden digitaler en alles speelt zich steeds meer online af. De vraag of je als ondernemer digitaal mee moet zijn stelt zich dus eigenlijk niet meer. Of je in de metaverse moet investeren hangt er wat vanaf. Je moet als bedrijf een betekenisvolle interactie kunnen hebben met je klanten en/of je partners in die omgeving. Er gewoon ‘zijn’ om er te zijn heeft geen nut, je moet meerwaarde kunnen bieden.” Jeroen Baert, marketeer en Nerdlander

 

Tiffany Mestdagh

Tiffany Mestdagh

Woordvoerder, Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant

Meer over Smart Hub Vlaams-Brabant: https://www.smarthubvlaamsbrabant.be/

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant

Contact

Tiensevest 170 3000 Leuven

016 22 26 89

[email protected]

www.voka.be