Nationale actiedag: Voka – KvK Vlaams-Brabant vraagt lokale overheden op te treden tegen belemmering van werkwilligen

“Nu werk neerleggen betekent extra economische schade in crisistijden”

Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant vreest voor aanzienlijke hinder op de nationale actiedag van komende maandag. Een rondvraag bij de private werkgevers leert dat sommige bedrijven erg hard getroffen zullen worden en de productie gedwongen zullen stilleggen, al is dat zeker niet in elke onderneming het geval. Voka – KvK Vlaams-Brabant veroordeelt hoe dan ook de acties van de vakbonden en vraagt gemeentebesturen om op te treden tegen actievoerders die werkwilligen toegang tot hun werkgever belemmeren.

Cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat er gemiddeld geen algemeen koopkrachtprobleem is. Deze crisis wordt in de eerste plaats betaald door de ondernemingen in de vorm van nooit geziene automatische loonindexeringen. Nu het werk neerleggen zorgt voor economische schade die we in deze crisistijden kunnen missen als kiespijn. We moeten actievoeren om meer mensen aan de slag te krijgen. Laat dat de prioriteit zijn van het beleid en van de sociale partners”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka – KvK Vlaams-Brabant.

De drie vakbonden roepen op om maandag het werk neer te leggen en mee te stappen in een nationale betoging in Brussel. Voka vreest aanzienlijke hinder in de bedrijven doordat actievoerders niet op het werk zullen verschijnen. Een voorlopige rondvraag bij grote werkgevers leert dat sommige productiebedrijven quasi tot stilstand zullen komen, al is dat zeker niet overal het geval. De hinder zal wel aanzienlijk zijn in heel het land. Ook de openbaar vervoersmaatschappijen en de nationale luchthaven waarschuwen voor sterk verstoord verkeer.

Optreden tegen belemmering van werkwilligen

Voka – KvK Vlaams-Brabant verwacht dat er ondanks de actiedag tal van werknemers zullen zijn die het werk niét willen neerleggen en hoopt dat de actievoerders die wens ook respecteren.

We willen het stakingsrecht niet ter discussie stellen, maar kunnen niet aanvaarden dat werkwilligen toegang tot hun bedrijf ontzegd wordt”, stelt Kris Claes. “Hetzelfde geldt voor klanten en leveranciers die niet willen staken. Tegenover het democratisch recht op staken staat immers een evenwaardig recht op werken.

Daarom stuurde Voka – KvK Vlaams-Brabant een oproep naar de stads- en gemeentebesturen om de nodige maatregelen te nemen om beide rechten te vrijwaren en op te treden tegen actievoerders die de vrije toegang tot bedrijven en bedrijventerreinen belemmeren.

Loonhandicap loopt op

Voka veroordeelt de actiedag “voor meer loon”. De lonen in België stijgen automatisch mee met de index. In de periode 2022-2024 zullen de lonen op die manier met meer dan 15% stijgen. Dat kost werkgevers 23 miljard euro extra op jaarbasis. De oplopende loonspiraal zorgt voor een verzwakking van onze economie ten opzichte van de landen rondom ons waar geen automatische loonindexering bestaat.

De Nationale Bank geeft aan de loonhandicap met onze buurlanden zal oplopen tot 5%. Daardoor kunnen onze exportbedrijven 5,5% aan marktaandeel verliezen op de internationale markten. Dat gaat uiteindelijk ten koste van economische activiteit, jobs, koopkracht en algemene welvaart. Onze ondernemingen concurreren met de handen op de rug gebonden. De stijgende loonkosten zijn met grote voorsprong de belangrijkste bezorgdheid voor ondernemingen, blijkt een Voka-enquête bij zo’n 600 leden. De stijgende kosten wegen dan ook zwaar op de bedrijfsactiviteiten: 1 op de 3 stelt de groeiplannen neerwaarts bij, een kwart gaat minder nieuwe mensen aanwerven. Specifiek bij de grote bedrijven overweegt maar liefst 1 op de 6 om activiteiten te verplaatsen vanuit België naar andere landen.