Impact stakingsdag beperkt bij Vlaams-Brabantse bedrijven

Naar aanleiding van de stakingsdag op 22 april uitte Voka – KvK Vlaams-Brabant haar bekommernissen aan het adres van de stads- en gemeentebesturen. Concreet vroeg de organisatie aan de lokale besturen om op te treden indien de veiligheid en rust niet kon worden gevrijwaard. Uit een rondvraag blijkt dat de impact van de actie dag zich beperkt tot hinder op het openbaar vervoer. “Dit lijkt meer op een actie van de vakbonden, dan de leden.”

In aanloop naar de stakingsdag voerde Voka – KvK Vlaams-Brabant een belactie bij haar leden uit. Uit de reacties blijkt dat het merendeel de actie aan zich laat voorbijgaan. Op het industrieterrein van Londerzeel, Cargovil en Haasrode viel er vanochtend geen hinder waar te nemen. Een tendens die zich ook voortzette in Diest en omstreken. Daar lieten vakbondsafgevaardigden optekenen niet deel te nemen aan de acties. “Op het eerste gezicht lijkt de actiedag eerder symbolisch en weinig impactvol. Als dat beeld wordt bevestigd gaat het meer om een actie van de vakbonden, en minder van de leden”, meent Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Vlaams-Brabant.

Beperkte draagkracht

“In navolging van onze vorige oproep willen we nuanceren dat de stakingsdag een initiatief is van de grote vakbonden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Uit onze belactie blijkt dat de hinder vandaag (vrijdag 22 april) momenteel tot een minimum is beperkt. Hieruit besluiten we dat deze actie amper wordt gedragen door de werknemers en dat stemt ons tevreden”, zegt Claes. “Het openbaar vervoer ondervindt wel hinder. Wie rekent op bus, tram of metro zal mogelijk op moeilijkheden stoten. Verder hebben bedrijven bij aangekondigde afwezigheden voorzorgen genomen, zodat ze operationeel kunnen blijven ook al is er in sommige gevallen minder capaciteit. ”