“Diabolo-toeslag en Federal Learning
Account moeten meteen op de schop “
4 juli 2025

Als de federale regering de regeldrift echt wil terugdringen, schaft ze de Federal Learning Account en Diabolo-toeslag meteen af. “De FLA is nog nooit toegepast en jaagt onze bedrijven nodeloos op extra werk en kosten. De Diabolo-taks zet een rem op de connectiviteit en verdere ontwikkeling van onze nationale luchthaven”, zegt gedelegeerd bestuurder Kris Claes van Voka-KvK Vlaams-Brabant.
Tegen het einde van dit jaar wil de regering-De Wever tot concrete vereenvoudigingsvoorstellen komen die het leven van bedrijven en burgers makkelijker maken. Voka-KvK Vlaams-Brabant ondersteunt die ambitie uit het regeerakkoord en wil het beleid inspiratie geven.
“Met het nieuwe initiatief Wetwatchers.be brengen we alvast 25 federale wetten en regels in kaart die eenvoudig kunnen worden afgeschaft. Dat is nodig, want nodeloze regeldrift remt de productiviteitsgroei af en tast de competitiviteit van ondernemingen aan. De Federal Learning Account (FLA) en de Diabolo-toeslag zijn twee schoolvoorbeelden van regeldrift die ondernemen in Vlaams-Brabant nodeloos bemoeilijken.” Kris Claes, gedelegeerd bestuurder Voka-KvK Vlaams-Brabant
De FLA is een onlinedienst waarmee werkgevers de individuele en sectorale opleidingsrechten van hun werknemers beheren. Die is ingevoerd onder de vorige federale regering, maar werd nooit toegepast.
“De FLA is een onwerkbare en ongevraagde maatregel. Het huidige uitstel loopt tot 1 september en een nieuw uitstel is in de maak. Ondernemingen verkeren in onzekerheid en maken onnodige kosten. Als het de federale regering menens is om de administratieve lasten voor bedrijven te doen dalen, schaft ze de FLA nog liever vandaag dan morgen af.”
De Diabolo-taks is een toeslag die alle NMBS-reizigers moeten betalen als ze van en naar de luchthaven sporen. Die bedraagt vandaag 6,40 euro, bovenop de kost van het standaard vervoersbewijs. De opbrengsten dragen bij tot de financiering van het Diabolo-project, dat het station van de luchthaven ondergronds met de grote spoorassen in België moet verbinden. Het gaat om zo’n 10 miljoen euro per jaar, geld dat tot 2041 wordt doorgestort aan privébedrijf Northern Diabolo NV, in ruil voor de voorfinanciering en bouw van de tunnel.
“De Diabolo-toeslag zet een rem op de verdere connectiviteit en ontwikkelingskansen voor Brussels Airport. Denk maar aan de realisatie van een rechtstreekse hogesnelheidsverbinding met Brussels Airport. Om die reden moet ze zo snel mogelijk op de schop, en moeten de kosten voor de Diabolo-tunnel volledig in de algemene kost van het spoorweggebruik worden geïntegreerd.”