70 ondernemers uit Vlaams-Brabant voor lezing rond economie van de toekomst

Econoom Koen Schoors kwam spreken voor een groep van 70 Vlaams-Brabantse ondernemers © Say Cheese

70 Vlaams-Brabantse ondernemers namen deel aan een Voka inspiratie-avond met econoom Koen Schoors bij Scott Sportech Benelux. ‘Alles is anders!’ was het onderwerp van de avond, verder bouwend op de sessie die hij al twee jaar geleden gaf rond ‘Alles wordt anders.’ “De economie is nu regionaal, circulair, hernieuwbaar en oud. We moeten nu focussen op de kansen die de vele bedreigingen in deze uitdagende tijden met zich meebrengen.”

“Na de resultaten van onze net verschenen Voka-enquête is deze sessie broodnodig”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams-Brabant. “Uit onze laatste enquête bij 1600 Vlaamse bedrijven blijkt dat meer dan de helft ervan de toekomst somber ziet. De helft van de bedrijven schat de economische situatie vandaag negatief tot zeer negatief in, en dat blijft ook de komende maanden zo. Onze ondernemers zijn de motor van onze samenleving. Hen handvaten aanreiken om de toekomst positiever in te zien kan via sessies als deze.”

Econoom Koen Schoors komt de Vlaams-Brabantse ondernemers opnieuw inspireren. De voorbije twee jaren waren alvast uitdagend: de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, maar ook de loonkost, de verhoging van de grondstofprijzen en de brandende arbeidsmarkt gaven alvast extra uitdagingen aan de ondernemers. Koen Schoors kijkt terug naar wat hij twee jaar geleden als komende veranderingen aangaf in hoeverre dit ook zo is gerealiseerd. ​

“Plato Trajecten bestaan al meer dan 30 jaar, het is een formule die zeer goed werkt voor ondernemers. Deelnemen aan een Plato-traject laten zich challengen door andere ondernemers. Zij krijgen in een kleine groep een klankbord om onder andere hun professionele vaardigheden te verbeteren. Het is vooral de bedoeling dat ze van elkaar leren en zo hun bedrijf ook verder laten groeien.” Veronique Mestdagh, Manager Ondernemerschap

Nieuwe Plato-groep rond food

Naast Plato-groepen rond next generation, algemeen management en sales en marketing start Voka-KvK Vlaams-Brabant dit jaar ook met een gloednieuwe groep voor bedrijven actief in de voedingssector. Tijdens deze sessies komen ondernemers 12 keer per jaar samen om maandelijks geïnspireerd te worden. ​